designER

Følges av 41 medlemmer.

«Visningsrommet USF i Bergen inviterer til en designutstilling som appellerer til tenkningen rundt designbegrepet.»

Deltagere i utstillingen designER:

………………. Mer om sonen

Origo designER er en sone på Origo. Les mer

Nytt eller gammelt?

Gammel post

Posten ønsker å fremstå som mer moderne og fremtidsrettet, og dette skal signaliseres gjennom deres symbolbruk; altså logoen.
Posten og dens tidligere logo er for mangen en institusjon, og det å motta et brev kan trigge en følelse av nostalgi. Dette blir gjerne problematisk for de som skal sørge for at vi forholder oss til posten som et moderne kommunikasjonsmiddel. Særlig i kampen mot e-posten.

Så hva synes dere; Er den nye designen fin? eller i det minste bra for intensjonen bak?

Ny post

Vist 761 ganger. Følges av 9 personer.

Kommentarer

Eg likar den gamle logoen betre. Ligar gulfargen og detaljane.

Postverka er ein internasjonal institusjon! Gulfargen og raudfargen går igjen, posthornet går igjen og ein er ikkje redd for å bruke detaljar. Eg likte spesielt godt det "estiske postverkets logo ":http://www.post.ee/ Klikk på denne linken : "Epostsysytem i verden ":http://en.wikipedia.org/wiki/Mail/ for å sjå alle postsystema i verda( gå til lenkene nederst ).

Eg synast dette nye forslaget ber preg av feighet. Den er tilbakeskuande formmessig i staden for framoverretta. Grå og raud og klare, enkle linjer var i skuddet på byrjinga av 2000 tallet. Bruken av fokusgrupper (ifølge DN Lørdag) kan tyde på at Posten har vore redd for å gjere feil i logovalget. Men eit problem med fokusgrupper er nettopp at dei måler kva folk synast er fint no. Korleis estetikken vil utvikle seg framover er eit heilt anna spørsmål. Derfor er det på sin plass med litt spenst, risikovilje og initiativ. Og for mange av den oppveksande generasjon er posten noko litt nostalgisk, noko som ein brukar til å sende gåver og pakkar. Det går fint an å vere tradisjonsberande utan å vere sidrompa. Den nye logoen er kald og intetsigande, raudfargen er skrikande og lyser effektivitet. Når eg er opptatt av effektivitet, så sender eg epost. Når eg sender julegåver, vil eg bruke gode gamle posten.
Når det gjeld bedriftstjenestene “Bring” så synast eg både namnet er veldig bra, og logoen fungerer betre.

Jeg syns at det sløsing med skatte betalernes penger, Greier du å få frem logoen til bring bedriftpakke.

Ja den er lagt ut nå, men her på designER er jeg mer interessert i å høre hva du synes om designen på logoen :)

Flott at du har fått frem logoen til bring, så får leserne av tråden sjøl avgjøre om logoen minner om posten

Den nye logoen til Posten og Bring…
(Foto: Posten Norge)

For det første burde Posten Norge aldri ha byttet logo! Posthornet er selve symbolet på denne institusjonen i Norge, og nå går man altså over til noen symbolske “halvrundinger” som de færreste vil forbinde med noe som helst. Dessuten koster denne moroa 300 millioner kroner, og det er et sløseri nærmest uten sidestykke! Vi snakker om offentlige midler som fellesskapet i høy grad bidrar til, og dette er da virkelig en sak som koster atskillig mer enn den smaker. Tull og tøys med dette logoskiftet, og pen er i hvert fall ikke den nye logoen! Dessuten – hvorfor bruker man små forbokstaver i Posten og Bring, uforståelig, modernistisk og dustete!

Disignen er bra, jeg syns ikke den minner mye om posten

Synest den gamle logoen er grei nok jeg..når man bor på små steder har man til tider fått følelsen av at Posten setter oss litt tilbake i tid..dette med å legge ned postkontor har gitt mange problemer i hverdagen..
Post i Butikk er det nye..og sikkert godt fungerende..på større plasser..men for de som har lange avstander til butikk..og som sliter med å rett og slett komme seg til nærmeste post så er ikke det så praktisk.
Men holder en knapp på gamle logoen..ettersom jeg er av de som sliter med posten sin utvikling på det plan så går jeg for den gamle..
men hadde jeg følt at det var en utvikling i riktig retning hadde jeg nok valgt den nye:)

Jeg synes det står C-posten på den nye logoen. C-post var post med laveste prioritet, under A og B. Snakk om å være heldig med ny logo!

Jens har skrevet så fint om estetikken, jeg har noe å fortelle om ‘butikken’.

En venn av meg jobber i en liten bedrift som sender ut varer nesten daglig. Bedriften har i mange år med stor tilfredshet brukt Postverkets budtjeneste til dette. Nylig så den seg nødt til å si opp avtalen med posten og gå over til en privat budtjeneste fordi posten – som snart heter bring – plutselig krevde å få varepartiene på en pall.

Jeg har ingen sterke meninger om navnvalg eller ny logo, men som helstresset halvordblind fniser jeg i skjegget hvergang jeg leser bOring istedet for bring.

Håper den nye logoen til posten gjør noe for oss kunder,slik at posten kommer fortere frem,med BRING.Hvorfor bruke så mye penger på det som er kjent?Logoen har for meg lite gjenkjennelsesverdi for det den skal representere.Hvorfor klarte de ikke å "putte"inn ett "horn"i midten?

Posten kunne holdt seg til å lage et navn og et eget design for postens bedriftstjeneste. Det hadde funka som en god endring. “Bring” er en lek med det engelske. Det internasjonale. Jeg tenker på effektivitet. Penger. Næringslivet. Det minner om designet til “Nordea”

Derimot, det er unødvendig at hele postens trygge og hjertevarme logo rives vekk til fordel for kalde og “moteriktige” materialistiske linjer.

Logoen som alltid har smilt “hjem kjære hjem” behøver ikke å følge dagens fancy logo-mainstream;
For meg er det bedre med det gode gamle, enn gammelt nytt!

.

Også de folkekjære “Dent” pastillene fikk lide under fokusgruppenes onde klør.

http://www.lchclearnet.com/

London Clearing House har nesten samme design. Sjekk ut
DNs sin artikkel her

Egentlig er ikkje dette så likt at det er eit problem, men det er ein tydeleg konsekvens av å lage logo med enkle geometriske former. At det skal foretstille eit posthorn og samtidig er så veldig likt eit Britisk IT selskap er jo litt rart. Tvilar på at London Clearing House prøvde å få logoen sin til å minne om eit posthorn. Det seier jo noko om kor god den stiliseringa er.

Ein profilendring er vel og bra, og eg kjøper argumentasjon om fornying og tilpasning til framtida sine marknader når det vert open konkurranse.

Nå kjenner eg ikkje heile profilprogrammet siden det er så nytt, men eit fyrsteinntrykk er at logoen har lite positiv energi i seg. Den er grå og trist, og då vert ein litt tradisjonelle og savnar den gamle då den er meir energisk i fargane. Death Star seier mange;) Den har elementer som gjer at forma kan tolkast og ha fleire betydingar då formene møtes i ein sirkel. Men eg tykkjer eigentlig den er litt kjedelig og uinspirerende, og då er tanken bak heller lite interessant.

Det er jo lett å kritisere når det kjem noko nytt, men ser fram til å sjå meir av profilen og om den godgjer seg over tid i bakhovudet.

Jeg saa for noen dager siden det jeg tror var den nye postlogoen (Bor ikke i Norge). Stusset litt over den nye. Selv liker jeg at noen gamle logoer paa sentrale og tradisjonelle institusjoner forblir som de er. Det er ikke noedvendig at alt maa jazzes opp, spoer dere meg. Hornet var fint, fargene klare og fine – og paa toppen tronet kronen over Kongeriket – assosiasjonen til de som fartet og red til hest for samvittighetsfullt aa soerge for at posten skal frem……

Flere assosiasjoner…..posten oensker aa framstaa som moderne og fremtidsrettet. Ja det er vel og bra; det er da viktigere aa vise i praksis baade at posten faktisk fremdeles kommer fram og at folk kan faa gode servicetilbud som gjoer det billigere aa sende pakker baade i inn- og utland. Tips: spar penger paa logo-design, sats paa billigere pakker! Noe aa laere fra India for ex?

Annonse